Astrid - contentexpert

Astrid werkt sinds april 2020 als contentexpert voor Nationaal Coördinator Groningen. Zij zorgt er samen met een collega voor dat medewerkers de juiste informatie kunnen raadplegen en zo vragen van mensen in het aardbevingsgebied kunnen beantwoorden. Astrid: ‘Om deze mensen goed te kunnen informeren, moeten wij goed op de hoogte zijn van wat er speelt en ervoor zorgen dat de interne kennis actueel is.’

Vragen beantwoorden

Onder anderen bewonersbegeleiders en medewerkers aan de telefoon beantwoorden vragen van mensen in het aardbevingsgebied. ‘Wij zorgen ervoor dat de juiste informatie voor deze collega’s beschikbaar is. Via de inhoudelijke experts van NCG en onze juristen vullen we onze ‘online bibliotheek’, de Kennisbank. Ook voor nieuwe collega’s kan het handig zijn om te zien wat bijvoorbeeld een afkorting of een bepaalde term betekent. Een collega die meer wil weten over een bepaald onderwerp kan ook terecht in de Kennisbank’, vertelt Astrid.

Kijken bij andere teams

Astrid houdt ook van taal en redigeren van teksten. Dit is een groot onderdeel van haar werk bij NCG. Dagelijks krijgen Astrid en de andere redactieleden e-mails van collega’s met vragen over het redigeren en plaatsen van teksten op het intranet. Naast het redigeren en plaatsen van de teksten kijkt ze kritisch mee voor ze teksten online zet. Verder denkt ze mee over het ontwikkelen van een sociaal intranet, want steeds meer collega’s hebben door het thuiswerken behoefte aan in contact komen met elkaar. Daarnaast vindt ze het leuk om buiten haar eigen afdeling te kijken en andere teams te helpen bij projecten waar ze haar communicatiekennis kan inzetten.

Werken tijdens de coronapandemie

‘Door corona werkte ik vooral veel thuis. Een enkele keer kwam ik op kantoor. Ik wist eigenlijk niet beter dan dat mijn kantoor thuis was. Dit was eerst wel even wennen, ook met het videobellen. Ik ga nu weer iets vaker naar kantoor. Die combinatie bevalt me goed. Thuis kan ik lekker doorwerken en mijn aandacht goed bij mijn werk houden. Maar zodra er iets overlegd moeten worden, spreek ik mensen toch liever in het echt.’  

Duidelijk en transparant

‘Het is een uitdaging de juiste kennis door te geven via de Kennisbank. Het is belangrijk de bewoners duidelijke en eenduidige informatie te geven. Uiteindelijk is ons doel om de informatie zo goed en transparant mogelijk te communiceren.’