Versterking als kans voor een duurzame en moderne school

Het versterken van basisschool De Poort – School met de Bijbel in Ten Boer, onderdeel van NoorderBasis, bood een unieke kans. Wat begon als een noodzaak vanwege de aardbevingsproblematiek, groeide uit tot een project waarin veiligheid, duurzaamheid en modern onderwijs centraal stonden. Samen met NCG en gemeente Groningen heeft De Poort een toekomstbestendig gebouw gerealiseerd, dat haar bijbelse identiteit versterkt en aansluit bij de behoeften van leerlingen, ouders en de gemeenschap.

Niet alleen versterken

Tiemen Oosterhoff, directeur huisvesting: ‘Tijdens het versterkingstraject bleek dat het versterken van het gebouw veel geld ging kosten en dat we dan eigenlijk nog steeds een oud schoolgebouw zouden hebben. De gemeente Groningen stelde tegelijkertijd middelen beschikbaar om het gebouw te verkleinen, om het beter af te stemmen op het huidige aantal leerlingen. NoorderBasis zag hierin een kans om te investeren in hun enige school met de bijbel in het aardbevingsgebied, waar nog geen nieuwbouw had plaatsgevonden. Het schoolbestuur NoorderBasis investeerde eigen middelen om een moderne, duurzame en toekomstbestendige school te realiseren.’

Het oude gebouw had zijn charme verloren

Martin Grasdijk, directeur De Poort: ‘Ouders waren al een beetje voorbereid, want we hielden ze steeds op de hoogte van de plannen rondom versterking en nieuwbouw. Het nieuws kwam dus niet als een verrassing. Toen we officieel konden vertellen dat er een nieuw, duurzaam schoolgebouw kwam, waren ze vooral enthousiast.

Het oude gebouw had zijn charme verloren: het was groot, donker en niet meer passend bij de huidige onderwijsbehoeften. Het ontwerp voor de nieuwe school - met veel glas, frisse kleuren en een transparante indeling - werd positief ontvangen. Hoewel ouders geen directe inspraak hebben gehad in de indeling van het gebouw hebben we wel onze visie gedeeld, zodat zij wisten wat er zou komen. Het enthousiasme onder ouders gaf ons vertrouwen in de plannen.’

Veel spullen kregen een tweede leven

Martin Grasdijk: ‘De verhuizing naar de tijdelijke school was een operatie, maar alles verliep verrassend soepel. We zaten in het oude gebouw van De Huifkar aan de Kievitstraat in Ten Boer. Groot genoeg om onze leerlingen onder te brengen zonder grote aanpassingen. We vonden het zonde om veel geld uit te geven aan tijdelijke huisvesting, dus hebben we samen met de gemeente Groningen alleen het hoogstnodige geregeld, zoals bijvoorbeeld een plek voor de kleuters.

De verhuizing zelf hebben we grondig voorbereid. Het team heeft alle spullen gestickerd, zodat meteen duidelijk was wat naar welke ruimte moest. Ouders hielpen mee met het inpakken en op de verhuisdag nam verhuisbedrijf Jan de Jong alles over. Binnen twee dagen stond alles op de juiste plek en was de tijdelijke school ingericht.

Ouders waren ook betrokken bij het opruimen van oude meubels. Veel spullen kregen een tweede leven bij sportclubs, jeugdhonken of zelfs bij gezinnen thuis. Dat maakte het niet alleen praktisch, maar ook duurzaam.

De tijdelijke school was trouwens helemaal geen straf: een groot gebouw met een mooie aula, veel ruimte en een geweldig schoolplein met een voetbalkooi. De kinderen waren er superblij mee en dat maakte het proces nog makkelijker. Alles verliep volgens planning. Uiteindelijk kijken we terug op een hele positieve ervaring.’

De school is niet alleen veilig, maar sluit ook aan bij hoe wij les willen geven

Martin Grasdijk: ‘Wat we nu merken, is dat de nieuwe school helemaal is afgestemd op onze visie en het onderwijs dat we willen bieden. Het is veel lichter, overzichtelijker en opener dan de oude school. Dat maakt het voor de kinderen een prettige plek om te leren en voor het team een fijne werkomgeving.

Ook op het gebied van duurzaamheid zijn we een stap vooruitgegaan. Het nieuwe gebouw is goed geïsoleerd, heeft moderne ventilatiesystemen, is gasloos, voorzien van zonnepanelen en past bij onze ambitie om verantwoord om te gaan met de wereld om ons heen. Daarnaast biedt het ontwerp mogelijkheden voor flexibeler onderwijs, zoals gebruik van leerpleinen en meer bewegend leren.

Dus hoewel het traject intensief was, heeft het ons enorm veel gebracht. We hebben nu een gebouw dat niet alleen veilig is, maar ook helemaal aansluit bij wat onze leerlingen en leerkrachten nodig hebben.’

Een stap vooruit voor de school en de gemeenschap

Martin Grasdijk: ‘Het versterkingsproces heeft ons niet alleen een nieuw, veilig en toekomstbestendig gebouw gebracht, maar ook onze school en gemeenschap versterkt. Het is meer geworden dan een oplossing voor de aardbevingsproblematiek.

We hebben nu een licht, open en uitnodigend gebouw dat perfect past bij modern onderwijs en waar iedereen trots op is. Het biedt onze leerlingen en het team een prettige omgeving en heeft ook een positieve impact op de buurt. Het plein wordt nu veel actiever gebruikt en de school is een centraal punt in de wijk geworden. Zo kunnen we als school met de Bijbel uitstralen waar we voor staan.’

Vertrouwen is de basis geweest voor het succes van dit project

Tiemen Oosterhoff: ‘De samenwerking verliep heel goed. We hebben intensief samengewerkt met de gemeente Groningen, NCG en andere betrokken partijen. In het begin was het even zoeken, want er zijn veel lijntjes die samenkomen, maar uiteindelijk groeide er wederzijds vertrouwen. Dat vertrouwen is echt de basis geweest voor het succes van dit project.

Met NCG hebben we duidelijke afspraken gemaakt en veel contact gehad. Djimmie Ruisch en Douwe van Akkerveeken, die vanuit NCG betrokken waren, dachten echt met ons mee. Ze stonden open voor onze visie en werkten actief mee aan oplossingen. We bezochten samen vergelijkbare door NoorderBasis gerealiseerde projecten in het aardbevingsgebied om te zien hoe wij onze school het beste konden vormgeven.

Ook de gemeente Groningen speelde een belangrijke rol, vooral bij het vinden van praktische oplossingen voor de tijdelijke huisvesting en het opstellen van de plannen voor het invullen en realiseren van een prachtige inpassing van de nieuwe school. Iedereen was heel betrokken en trots toen alles volgens plan verliep. Dat enthousiasme werkte aanstekelijk.

Wat ook hielp, was dat alle partijen dezelfde doelen voor ogen hadden: een veilige, duurzame school waar kinderen goed onderwijs krijgen. Doordat we allemaal die focus deelden, konden we knelpunten snel oplossen en hielden we de vaart erin. Het was een intensief proces, maar ik kijk er met heel veel tevredenheid op terug. Het was echt een schoolvoorbeeld van hoe je zo’n project samen aanpakt.’