Juridische bijstand en bemiddeling

Wilt u tijdens de versterking hulp van een advocaat? Of heeft u behoefte aan een bemiddelaar (mediator)? Dan kunt u gebruik maken van de Subsidieregeling Mijnbouwschade Groningen bij de Raad voor Rechtsbijstand. Met deze subsidie kunt u als eigenaar van een gebouw bij de versterking gratis juridische bijstand of bemiddeling (mediation) krijgen. 

Gratis hulp van een advocaat

U kunt zich kosteloos laten bijstaan door een advocaat bij de versterking. De advocaat kan u ook helpen als u bezwaar wilt maken tegen een besluit van NCG. Of als u in beroep bent gegaan bij de rechtbank. Als het nodig is, kan de advocaat ook andere deskundigen inschakelen, zoals een bouwkundig expert of financieel deskundige. 

Een bemiddelaar inzetten

De regeling maakt ook bemiddeling tussen u en NCG mogelijk.  U kunt hier gebruik van maken voor het oplossen van conflicten of juist om conflicten te voorkomen. Een onafhankelijke bemiddelaar met kennis van de versterking gaat samen met u en NCG in gesprek. Deze tussenpersoon kiest geen partij, maar luistert naar de situatie en zoekt samen met u en NCG naar een oplossing. 

Belangrijkste voorwaarden

De subsidieregeling geldt per 1 juli 2023. De belangrijkste voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de regeling zijn:

  1. U bent eigenaar van het gebouw (in Groningen of Drenthe).
  2. Door de mijnbouw (gaswinning- en opslag) is er schade aan dat gebouw of is er versterking van het gebouw nodig.
  3. U heeft bericht gekregen van NCG.

Ook als u schade heeft

U kunt ook gebruik maken van bemiddeling of juridische bijstand als u schade heeft gemeld bij het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG). Meer informatie vindt u op de website van IMG.

Aanvraag en meer informatie

U vraagt de hulp van de advocaat of de mediator zelf aan via een online formulier. Op de website van de Raad voor Rechtsbijstand is uitgebreide informatie te vinden over de regeling en de voorwaarden. De Raad voor de Rechtsbijstand kan u ondersteunen bij de aanvraag. U kunt ook uw contactpersoon bij NCG vragen u te ondersteunen bij de aanvraag.

Niet tevreden over NCG?
NCG probeert u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over wat wij voor u doen. U kunt daarom ook een klacht aan ons doorgeven. Wij gaan dan samen met u kijken of we het probleem kunnen oplossen. Op de pagina Klachten leest u hoe dit werkt.

Laatste update: 30-07-2025