Eindrapport pilot tiltsensoren

In 2019 startte Nationaal Coördinator Groningen (NCG) de pilot tiltsensoren. Met deze proef wilden we onderzoeken of tiltsensoren meerwaarde hebben bij het bepalen van een verband tussen mijnbouw en schade in het aardbevingsgebied. De pilot is gestopt en het eindrapport is klaar.

Monitoren van ontstaan schade

In opdracht van NCG bracht Fugro bij dertien gebouwen sensoren aan, waaronder tiltsensoren. Met deze sensoren wilden we een beeld krijgen van bewegingen van gebouwen en de ondergrond. Hiermee hoopten we de ontwikkeling van schade aan gebouwen te zien. Een belangrijk aspect van de pilot is vaststellen of tiltsensoren het ontstaan van schade aan gebouwen in Groningen kunnen bewaken en zo oorzaken van schade kunnen aantonen en uitsluiten. De verwachting was dat er een verband is tussen hoekverdraaiing (rotatie) van muren, die de tiltsensoren meten, en zichtbare scheurvorming.

Uitkomsten eindrapport

Tijdens de pilot was er geen noemenswaardige rotatie van muren die te herleiden was naar aardbevingen. Wel zijn de tiltsensoren geschikt om verandering in scheefstand te meten. Om het verband tussen de toename van schade en scheefstand te vinden, vond er ook regelmatig een onderzoek naar schade plaats. Er was een lichte toename van schade, maar Fugro vond geen verband met aardbevingen.

Aanbevelingen van Fugro

De tiltsensoren waren bij maar dertien gebouwen aangebracht, omdat het een pilot betrof. Veel van deze gebouwen hadden bij de start van de pilot al schade. Ook de periode van meten was relatief kort. Daarom heeft Fugro een aantal aanbevelingen:

  • Doe meer onderzoek naar de toename van schade in Groningen. Dit is nodig, omdat schade de komende dertig jaar nog wordt vergoed. Ook is er nog weinig kennis over de toename van schade bij verschillende omstandigheden en gebouweigenschappen.
  • Doe meer onderzoek naar de oorzaken van toename van schade, zodat we deze toename kunnen beperken.
  • Zorg voor betere informatievoorziening en uitleg over de invloed van mijnbouw en toename en oorzaken van schade, zowel naar beleidsmakers als bewoners. Dit is belangrijk om bij bewoners spanningen over veiligheid en toenames van schade te verminderen.
  • Doe meer onderzoek naar de stabiliteit van de constructie van sommige gebouwen in de kern van het aardbevingsgebied. Bijvoorbeeld schuren van boerderijen.
  • Gebruik de data van de pilot Tiltsensoren voor andere onderzoeken.

Mogelijk vervolg

Het eindrapport ligt bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit ministerie beslist of de pilot Tiltsensoren een vervolg krijgt.