‘We hebben het gevoel dat we deze bewoners echt helpen’

Aan het woord

De seniorenappartementen van de Wilgen- en Berkenhof in Ten Boer worden dit jaar versterkt, zodat ze veilig genoeg zijn bij aardbevingen. De bewoners verhuisden daarom in april naar tijdelijke woningen aan de Verlaatweg in Ten Boer. Op het terrein wonen ook twee buurtconciërges, namelijk Joeri (32) en Sanne (29). Zij ondersteunen bewoners en zijn het eerste aanspreekpunt bij vragen. 

De post van de bewoners komt op hun eigen adres. Omdat het om oudere bewoners gaat, leek het Nationaal Coördinator Groningen (NCG) handig om iemand te vinden die de post van bewoners op hun eigen adres wilde ophalen en rondbrengen op het park. NCG besprak dit met WIJ Ten Boer. Om de bewoners nog wat extra te ondersteunen, besloten we samen de ‘functie’ uit te breiden tot buurtconciërge.

Eerste aanspreekpunt

Joeri en Sanne zijn al ruim tien jaar een stel. Sinds een paar maanden wonen ze op het park tussen de senioren. Joeri: ‘Buurtconciërge vind ik nog steeds gek klinken. Ik zie ons eerder als het eerste aanspreekpunt van de senioren hier op het park.’ De telefoon gaat niet vaak, maar zodra één van de bewoners een vraag heeft of ergens tegenaan loopt, helpen Joeri en Sanne graag.

Joeri: ‘Je kan echt aan van alles denken: een batterij van de afstandsbediening verwisselen, een lampje indraaien of helpen met het versturen van een kaartje. Maar ook aan het schoonmaken van het koffiehuisje, waar bewoners elke woensdagochtend met elkaar kunnen koffiedrinken. Soms is er een groter probleem. Dan bellen wij Focuz Support (beheerder van het park).‘

Weg uit eigen omgeving

De eigen appartementen van de bewoners staan in het centrum van Ten Boer aan het Koopmansplein. Het park met de tijdelijke woningen ligt aan de rand van Ten Boer. Sanne: ‘De bewoners zijn blij met onze hulp, omdat ze zich soms wel wat geïsoleerd voelen. Ze zijn weg uit hun bekende omgeving, waar alles dichtbij is en waar het gezellig druk is. Dit zorgt soms voor stress.’ En dan is elk klein beetje extra aandacht mooi meegenomen. 

Joeri en Sanne ervaren dat ook als ze de bewoners spreken. Joeri: ‘Elke maandag- tot en met zaterdagochtend haal ik het vuilnis op. De afspraak is dat bewoners hun vuilnis bij de deur laten staan en ik het meeneem als ik mijn rondje loop. Regelmatig staat er een bewoner in de deuropening en dan praten we even.’ Sanne glimlacht: ‘Of als je bij een bewoner bent om ergens mee te helpen. Dan blijf je vaak nog even napraten. Dat is ook altijd gezellig. Je merkt dat mensen blij zijn als je langskomt en even een praatje maakt. Dat is mooi om te zien.’
 

Net dat kleine beetje extra

De versterking van de eigen woningen zou eind dit jaar klaar zijn, zodat de bewoners voor de kerst konden terugverhuizen. Helaas lopen de werkzaamheden vertraging op door technische problemen. Dit betekent dat de bewoners pas half februari 2024 terugverhuizen naar hun woning. Voor kwetsbare ouderen is dit extra vervelend. Dat begrijpt iedereen maar al te goed. Mede hierdoor is het extra fijn dat Joeri en Sanne in de buurt zijn om de bewoners te ondersteunen. Sanne: ‘Bewoners bellen ons eigenlijk helemaal niet zo vaak, maar ze vinden het gewoon fijn dat ze de optie hebben om ons bellen. Dat geeft ze rust.’

Voldoening

De rust en stilte op het park vinden Joeri en Sanne heerlijk. Maar de meeste voldoening halen ze uit de bijdrage die ze leveren. Joeri: ‘We hebben het gevoel dat we deze mensen écht helpen. Daar doe je het voor.’