Aan het woord

“We willen mensen direct laten ervaren dat we doen wat we zeggen.”

Anton van der Molen is eigenaar van Focuz Support. In opdracht van Jan Snel en NCG is Focuz Support de facilitaire partner voor de tijdelijke huisvesting van NCG. Samen met zijn acht collega’s en verschillende onderaannemers zorgt Anton ervoor dat bewoners comfortabel en zorgeloos in de tijdelijke huisvesting kunnen wonen. In deze editie van Aan het woord vertelt hij over de werkzaamheden als facilitair beheerder, de samenwerking met bewoners en de ontwikkelingen op het gebied van tijdelijke huisvesting.

Anton van der Molen staat voor een tijdelijke woning
©NCG

Focuz Support zorgt voor alle facilitaire zaken van de tijdelijke huisvesting. Hieronder vallen de schoonmaak, het groenonderhoud, het technisch onderhoud, de inboedelopslag en het begeleiden van de verhuizing. ‘Voordat ze gaan verhuizen naar hun tijdelijke woning vullen bewoners een formulier van NCG in met hun wensen. Hierbij kijken we ook naar speciale wensen zoals bijvoorbeeld traphekken of aangepaste stekkerdozen. Daarna hebben wij contact met NCG en de bewoners om ervoor te zorgen dat de verhuizing zo soepel mogelijk verloopt. We zorgen ervoor dat de woning schoon wordt opgeleverd, we zorgen voor de sleuteloverdracht waarbij we een informatiemap geven en de bewoners informeren verder informeren in een persoonlijk gesprek’, vertelt Anton.

Doen wat we zeggen

Bewoners van de tijdelijke huisvesting zitten al lang in het versterkingstraject. In dit traject zijn niet altijd alle beloften nagekomen. Dat merkt Anton ook: ‘We hebben te maken met een kritische doelgroep. Gezien de geschiedenis is dat ook terecht. We willen mensen daarom direct laten ervaren dat we doen wat we zeggen. Problemen lossen we zo snel mogelijk op, maar we nemen wel de tijd voor de bewoners. Uiteindelijk moeten de bewoners comfortabel en zonder zorgen in hun tijdelijke woning leven.’ Dat Focuz Support klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan, blijkt uit de 8,1 die bewoners gemiddeld geven bij het tevredenheidsonderzoek. Ondanks het hoge cijfer blijft Anton feedback belangrijk vinden. En nog belangrijker vindt hij om daar ook iets mee te doen. ‘Onlangs ging een bewoner voor de tweede keer naar een tijdelijke woning. bij deze tweede keer gaf de bewoner direct aan dat er wat gedaan was met de feedback die zij gegeven had na het eerste verblijf in een tijdelijke woning. Dat zijn mooie complimenten!’

Langere verblijfsduur

Tegenwoordig blijven bewoners langer in de tijdelijke huisvesting dan een aantal jaren geleden werd verwacht. Dit komt met name door het feit dat niet iedere woning versterkt wordt, maar dat er ook veel sloop en nieuwbouw plaatsvindt. ‘In het begin dachten we dat de verblijfsduur zes tot tien weken zou zijn. Nu blijkt dat dit toch een stuk langer is. Dit heeft gevolgen voor de bewoners. Ze zijn bewuster bezig met de verhuizing. Hier willen we ze zo goed mogelijk bij ondersteunen. Bijvoorbeeld door na te denken over de opslag van seizoensgebonden spullen, zoals winter- en zomerkleding of kerstversiering’, licht Anton toe.

Lokale partijen

Focuz Support vindt het belangrijk om met lokale partijen samen te werken. Anton legt uit: ‘Focuz Support is lokaal. We werken zo veel mogelijk met lokale partijen. We vinden het belangrijk dat lokale partijen meedelen. Dit voeren we door tot bij de welkomstpakketten die de bewoners ontvangen bij aankomst in de tijdelijke woning. We hebben medewerkers in dienst die begrijpen wat het dossier met zich meebrengt en wat er speelt bij de bewoners. Op die manier kunnen we open en eerlijk communiceren. De menselijke maat staat bij ons voorop. Dat is ook ons advies aan NCG; blijf de menselijke maat in oog houden.’